Hrozba propadnutí dotace donutila současné vedení města ustoupit ohledně výstavby nového autobusového terminálu. Liberec se tak nového nádraží dočká, byť se Liberec musí podvolit kraji a projekt mu předat. Včetně milionových příjmů za parkovné každý rok.

Terminál autobusové podle návrhu libereckého architekta Petra Stolína, který vysoutěžilo bývalé vedení města Liberce (koalice Změna pro Liberec a ANO), nakonec bude, byť s některými úpravami. Nedávná silná slova současné koalice (Starostové pro Liberecký kraj, Ano a ODS) o zastavení projektu a vybudování nového spojeného autobusového a vlakového nádraží, jsou minulostí.

Projekt nového terminálu Petra Stolína, který zahrnuje i 400 parkovacích míst, které mají ulevit dopravě v centru, má ale projít některými úpravami. Na včerejší tiskové konferenci vedení města to řekl architekt Jiří Janďourek, který je architektonickým poradcem primátora a pravděpodobným příštím městským hlavním architektem. Podle Janďourka má být budova víceúčelová, s čímž do jisté míry ale počítal i původní Stolínův projekt.

Město Liberec projekt také převede na Liberecký kraj, jak dlouhodobě usiluje hejtman Martin Půta, který je stranickým nadřízeným libereckého primátora Jaroslav Zámečníka ze Starostů. Liberec tak přijde  o příjmy z pronájmu ploch pro autobusy, které pro něj dosud znamenaly dva miliony korun ročně. Za to kraj zaplatí spoluúčast na projektu, který vypracoval tým bývalého náměstka pro rozvoj Jana Korytáře ze Změny a který z 85 procent zaplatí Evropská unie.

„Je to více záležitost příměstské dopravy, tedy kraje, proto se nám to zdá logické,“ uvedl na včerejší tiskové konferenci primátor Jaroslav Zámečník. „Peníze, které každoročně platíme za používání nádraží, nyní investujeme do projektu,“ doplnil ho hejtman Martin Půta, který byl tiskové konferenci přítomen.

Jenomže zde je kámen úrazu. Liberec nepřijde jen o dva miliony, které platí za vjezd autobusy, ale i o příjem ze zmíněných 400 parkovacích míst, která mají být součástí terminálu. Ty nyní bude inkasovat kraj. To už například hejtman Půta ani primátor Zámečník nezmínili.

 Přitom pokud by jedno místo parkovného stálo pouze 50 korun denně (a ceny za parkovné v Libereckém středu jsou daleko vyšší), všech 400 míst by ročně generovalo 7 300 000 korun. A to lze předpokládat reálnou částku daleko vyšší. Ty ale na základě rozhodnutí současného vedení města nebude inkasovat Liberec ale kraj.

Nechci záměrně používat silná slova, ale tohle mi opravdu přijde jako loupež za bílého dne z časů ODS. Město se vzdá vydělávajícího majetku, projektu i dotace a zbydou mu starosti a svázané ruce. Pan primátor prostě to, že byl 23 let v místní ODS, prostě nezapře,“ komentuje postup města bývalý náměstek Jan Korytář.

Liberec ale tímto přijde i pozemky kolem autobusového nádraží, kde měl podle Korytářova projektu vzniknout park, odpočinkové plochy a důstojné zázemí pro cestující. Ty by sice podle architekta Janďourka měly vzniknout rovněž, ale tím, že se jich město vzdá ve prospěch kraje, přestane mít větší možnost ovlivnit jejich podobu.

„Podle mě je to chyba. Jsou to strategické pozemky de facto stále ve středu města a stejně zejména Liberec by měl mít co mluvit do toho, jak se s nimi naloží,“ myslí si Jan Korytář, někdejší náměstek pro rozvoj za Změnu, jehož tým projekt nového terminálu vypracoval a vysoutěžil.

Podle plánu by stavba měla být hotová do roku 2023, kde je na ní možné čerpat dotace z fondů Evropské unie. Terminál by měl stát zhruba 160 milionů a zmíněných 85 procent by měla uhradit Evropská unie. Autobusové nádraží je dlouhodobě ostudou Liberce. Někdejší vlády ODS, Starostů i ČSSD zde nechaly místo odpovídajícího zázemí autobusového nádraží ostudné a časem hnijící stavební buňky.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;