Liberecký kraj vybral vítěze z narychlo uspořádaného výběrového řízení, který bude v oblasti „Východ“, tedy na Jablonecku a Semilsku jezdit příštích letech. Přihlásily se pouze dvě firmy a vítězem se stala společnost BusLine, která je známá svým propojením s politiky a řadou skandálů.

Hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) v minulých dnech podepsal smlouvy s BusLine, která má za 2,205 miliardy korun obstarávat dopravu příštích deset let na Semilsku a Jablonecku. BusLine podal pro Jablonecko nabídku 36,60 Kč za kilometr, když aktuálně tam stejně jako na sousedním Semilsku jezdí za 36,39 Kč. V tomto regionu odjezdí přes dva miliony kilometrů ročně. Rozsah dopravy na Semilsku je zhruba dvojnásobný - 4,123 milionu naježděných kilometrů. Zadání připouštělo cenu maximálně 37,35 Kč za kilometr. BusLine nabídl 35,60 Kč, tedy méně než za kolik v oblasti jezdí nyní.

To, že se do soutěže přihlásily jen dvě firmy (přičemž jedna z Kolína byla dokonce rovnou vyřazena pro nabídku výrazně vyšší, než byly stanovené maximální ceny) bylo dáno rozhodnutím ÚOHS, který rozhodl, že současná smlouva s dopravcem musí skončit 19. dubna 2019. Kraj tak musel soutěž urychlit. Nezvykle krátká doba již byla napadena jedním z dopravců.

Kraj se ale nevzdává ani myšlenky na vlastního dopravce, se kterou přišel právě po zkušenostech s BusLine. „Ceny nakonec nejsou tak špatné, navíc teď by mohl fungovat model, který ohledně veřejné dopravy za Změnu navrhujeme dlouhodobě,“ uvedl Josef Šedlbauer ze Změny, který se svými jako jediný ukazoval na nebezpečí spolupráce s BusLine, která se pak ukázala jako reálná.

„Část území by si kraj obstarával vlastní dopravou sám, část by pronajímal soukromému dopravci, jedno kterému. Vzniklo by tak konkurenční prostředí, které by mělo zdravý vliv na ceny a zároveň by tolik nehrozilo, že by se z krajského dopravce stal moloch obsazený politiky a jejich lidmi,“ dodal Šedlbauer.

Problematická společnost BusLine, za kterou stojí podnikatel Jiří Vařil, který po dubnovém zátahu protikorupční policie v libereckém dopravním podniku čelí obvinění ze závažných trestných činů, dělá vrásky správcům veřejného majetku v Liberci, kde se nyní ukazuje, jakým způsobem byl dopravní podnik v posledním desetiletí spravován. O vydírání ze strany BusLine hovoří zástupci sousedního ústeckého kraje a dnes již i představitelé kraje Libereckého, byť ti ještě v nedávné minulosti patřili mezi zastánce spolupráce s BusLine.

Příkladem je i hejtman Martin Půta, který například v minulosti silně napadal kritiky outsourcingu veřejné dopravy (včetně našeho webu), ale i on dnes musí přiznávat rizika i problémy, které spolupráce s BusLine přinesla a přináší. I proto si od ní vyžádal čestné prohlášení, které je ale nezávazné. Ovšem plně reflektuje skutečnost, na kterou náš web upozorňuje již dlouho, tedy že není jasné, u koho veřejná podpora končí.

„Před podpisem smlouvy jsem si vyžádal čestné prohlášení majitele BusLine holding s.r.o., že je skutečným a oprávněným vlastníkem firmy a ovládající osobou společnosti BusLine LK. V čestném prohlášení je dále uvedeno, že ve vztahu k vlastnickým právům uvedených společností nepodepsal majitel směnku, uznání dluhu či jiný platební nástroj ve svůj neprospěch a neuzavřel smlouvu o tichém společenství a nebude inkasovat výnosy z obchodního podílu,“ uvedl hejtman Martin Půta, který má v současnosti velké spory zejména právě s Jiřím Vařilem, stojícím za BusLine.

Společnost BusLine vznikla spojením ČSAD Semily a ČSAD Jablonec nad Nisou. Ač vždy tajila své skutečné vlastníky skrze anonymní akcie a sídla v daňových rájích (a nikomu to donedávna nevadilo), její představitelé měly úzké vazby na politiky. Jiří Vařil byl roky v dopravním výboru za KSČM a spolu s ním v policejní síti uvízly politici z ODS a Starostů pro Liberecký kraj.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;