Začíná svítat kolem jedné z největších policejních akcí v Liberci za posledních několik let. Podle oficiálních vyjádření i důvěryhodných zdrojů se v rodící se kauze jedná o zneužívání dotací, podvádění při veřejných zakázkách i přímé úplatky. V poutech skončili manažeři dopravního podniku i liberečtí politici.

„Trestní stíhání se vede pro trestné činy podplácení, přijetí úplatku, legalizace výnosů z trestné činnosti, sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, poškození finančních zájmů EU a porušení povinnosti při správě cizího majetku,“  uvedl na dotaz mluvčí Národní centrály proti organizovanému zločinu Jaroslav Ibehej.

Ve čtvrtek ráno odvedla policie v poutech a s bundou přes hlavu ředitele dopravního podniku Luboše Wejnara, který do dopravního podniku nastoupil bez výběrového řízení přímo ze společnosti BusLine. Zadržen byl i klíčový manažer BusLine Jiří Vařil, který je mozkem celého outsourcingu veřejné dopravy nejen v Liberci a v Libereckém kraji.

V síti detektivů skončil i liberecký zastupitel, předseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, blízký přítel, chráněnec  a spolustraník primátora Tibora Batthyányho Pavel Šulc ( na fotografii uprostřed, po jeho levici primátor Batthyány, oba zvoleni za ANO).

Na Šulcovo propojení s BusLine bylo v zastupitelstvu upozorňováno dlouhodobě, například před loňskými Vánoci, když v rozporu s rozhodnutím představenstva i rady města sám svévolně zaslal BuslIne kontroverzní „úhradu přiměřeného zisku“ ve výši zhruba 30 milionů korun. Šulc byl do funkce zvolen poté, co byl z postu předsedy představenstva dopravního podniku hlasy ANO, Starostů pro Liberecký kraj a ODS odvolán Josef Šedlbauer ze Změny pro Liberec, který propojení DPMLJ a BUsLine vždy kritizoval.

Zástupci Změny pro Liberec chtěli Šulce před několika měsíci dokonce odvolat. Batthyánymu se ale zatím vždy dařilo Šulce držet ve funkci, naposledy v únoru tohoto roku, když spolu s opozicí v zabránil pokusu Změny pro Liberec na odvolání představenstva dopravního podniku a jeho nahrazení nestrannými odborníky. Sám Batthyány se v posledních dnech například snažil překazit odsouhlasený nákup libereckého nádraží, o které měla firma BusLine také zájem.

Policie nezasahovala jen v dopravním podniku a BusLine. Detektivové navštívili i firmu Tezas, která je dodavatelem a servisem autobusů Iveco, které dopravní podnik využívá. Jako první na to upozornil server zdopravy.cz. Záležitost zřejmě souvisí s nedávnou zakázkou na nákup 17 nových autobusů, které dopravní podnik hradil z fondů Evropské unie. Jednalo se o nákup v hodnotě 107 milionů, přičemž příspěvek Evropské unie činil 91,3 milionů korun. Tezas funguje i jako servisní firma, zda se může jednat i o vyplácení faktur oprav pro BusLine v rámci „úhrad přiměřeného zisku“, není jisté.

Policisté se podle důvěryhodných zdrojů zajímali rovněž o rekonstrukci tramvajové trati v centru Liberce, v Rumunské ulici. Ta probíhala nedávno a přišla na 68 milionů korun.

Vedle Šulce, Vařila a Wejnara policie obvinila dalších 6 osob, ale jejich totožnost zatím nechce říct. Sám Vařil má úzké vztahy s politiky, sám je členem KSČM, kterou zastupuje v dopravním výboru, má úzké vazby na politiky ze Starostů pro Liberecký kraj, z nichž někteří stojí za velice podezřelými smlouvami uzavřenými s BusLine. V BusLine jsou pak zaměstnáni i členové liberecké ODS a Vařil má blízko například i k Miroslavu Peltovi, známému jabloneckému podnikateli a politikovi, jehož fotbalový klub BusLine sponzoruje.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;