Liberecký kraj podal podnět na prověření záměru města Česká Lípa na vytvoření společného podniku se společností BusLine. V návaznosti na to, se strhla silná slovní přestřelka mezi hejtmanem Martinem Půtou, starostkou České Lípy Romanou Žateckou i zástupci BusLine, která jen dokládá, jak napjatá situace v dopravě v kraji panuje.

Na zářijovém zastupitelstvu města Česká Lípa byl těsnou většinou odhlasován záměr vzniku společné dopravní firmy, kde by město mělo 20% skrze vklad dopravního areálu v Poříční ulici v České Lípě. BusLine by pak měl ve firmě 80%. Oba subjekty by měly mít jednatelský status.

Město česká Lípa si od rozhodnutí slibuje, že bude mít větší vliv na cenu i stav autobusové dopravy ve městě. Pro občany se nemá nic změnit. Důvodem byla skutečnost, že stávající smlouvy s privátním dopravcem vyprší v roce 2018 a město se paradoxně obávalo, že by neúspěšný kandidát mohl rozhodnutí napadat u ÚOHS, jak se tak děje na kraji ze strany BusLine, respektive jeho spojenců.

 Město chce využít výjimky ze zákona, nechce podstupovat nabídkové řízení. Umožňuje mu to skutečnost, že zakázka nepřekročí hodnotu 2 milion euro a bude jezdit omezený počet autobusů. Záměr vytvoření společné firmy prosadila koalice ODS, ČSSD, nezávislých zastupitelů a hnutá Uděláme v české Lípě pořádek. Vedle toho pro svoje rozhodnutí získali i hlasy některých Pirátů.

To se ale nelíbilo zástupcům Libereckého kraje, konkrétně hejtmanovi Martinu Půtovi, který je dnes rozhodným zastáncem vytvoření krajské společnosti veřejného dopravce, byť v minulosti spolupráci s BusLine podporoval a pro její kritiky neměl dobrého slova. Ke změně postojů ho, dle jeho slov, přiměla zkušenost s vyjednáváním s BusLine za posledních několik měsíců.

Podle rady kraje se ale jedná o obcházení zákonné výjimky a hrozí vyvádění majetku z města. Obrátila se se svým podnětem na Antimonopolní úřad. To se nelíbilo vedení českolipské radnice, která kritizuje, že jim oznámení o podnětu bylo posláno půl hodiny před jednáním zastupitelstva.

Na to kontroval hejtman Půta, že podnět byl zaslán ve stejnou dobu na město Česká Lípa, jako na ÚOHS a Romanu žateckou nestihl informovat předem, jelikož nedorazila na jednání krajského zastupitelstva. „ A přesto, že Liberecký kraj spolufinancuje jednu z linek českolipské MHD do Sosnové, dozvěděli jsme se o záměru města jen z médií. Když už jsme u těch tvrzení paní Žatecké o potřebě jednání a vzájemných informacích..“, uvedl na svých stránkách Martin Půta.

Zmínil i podstatnější skutečnost, že ačkoliv se dnes BusLine a České Lípě nelíbí podněty na ÚOHS, samotný BusLine se tak chová běžně a je to součástí jeho politiky při zadávání veřejných zakázek. „BusLine už několik měsíců používá Úřad na ochranu hospodářské soutěže ÚHOS jako nástroj proti snaze Libereckého kraje dostat pod kontrolu náklady na veřejnou autobusovou dopravu placenou z rozpočtu kraje. Například v srpnu napadl záměr kraje vstoupit do ČSAD a vytvořit si tak vlastního autobusového dopravce. Mimochodem jde o částku těsně pod 300 milionů korun ročně.“, napsal na adresu BusLine Martin Půta.

V tomto bodě má hejtman pravdu. Na to, že skrze své spojence se společnost BusLine snaží u ÚOHS ovlivňovat chod veřejných zakázek, náš web upozorňoval již v minulosti. Psali jsme o tom například již v roce 2014, kdy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže  zrušil čtyřmiliardový tendr na provozování autobusové dopravy v Libereckém kraji na příštích deset let. Podle ÚOHS Liberecký kraj například nevyhověl námitkám Bítešské dopravní společnosti ( partnera BusLine) která se ale o zakázku nakonec ani neucházela, ale její kroky vedly k udržování statutu quo, které nejvíce vyhovuje stávajícím dopravcům s Busline v čele.

Zástupce BusLine Jakub Vyskočil se hejtmana Půtu snažil znevěrohodnit poukazem na aktuální hejtmanovo obvinění v korupční kauze ohledně evropských dotací v Liberci, kde mu hrozí vysoké tresty za přijímání úplatku a zneužívání pravomocí. Na to hejtman reagoval jen v narážkách o tom, že kdosi za obviněním stojí, kdo již nezískává krajské peníze v zákulisí. Nic konkrétního ani nezmínil  a naopak kontroval zkazkou o skutečných, respektive domnělých vlastnících BusLine z Ruska. Ta má vysvětlit nejasnou majetkovou strukturu společnosti, která mu ale ještě nedávno nevadila.

I na tuto skutečnost, že společnost BusLine nemá jasné vlastníky a v minulosti je ukrývala v daňových rájích od Britských Panenských ostrovů po Kypr, ale o to má větší vazby na politiky napříč téměř všemi stranami v Libereckém kraji, náš web upozorňuje již dlouhodobě.

Na kraji byl nedávno schválen vznik krajského veřejného dopravce, ale například v Liberci má BusLine u politiků, vyjma Změny pro Liberec a nyní i ČSSD, silné zastání. Zejména u ODS či zastupitelů zvolených za ANO nebo i Půtových domácích Starostů pro Liberecký kraj, za jejichž působení v dopravním podniku byly podepsány krajně nevýhodné smlouvy.

 

 

 

 

 

 

 

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;