Zastupitelstvo Libereckého kraje dnes odsouhlasilo vznik vlastní firmy, která bude pro kraj zařizovat autobusovou dopravu. Stane se tak nákupem drtivé většiny akcií firmy ČSAD Liberec, a.s. Liberecký kraj tak mění své stanovisko a odklání se od principu outsourcingu.

Hejtmanu Martinu Půtovi (Starostové pro Liberecký kraj) se za podpory zástupců odborné společnosti NEXIA, která pro kraj připravila nejlepší plán postupu, podařilo přesvědčit zastupitele, aby kývly na nákup ČSAD Liberec, která se má stát základem pro novou firmu pro autobusovou dopravu. Tu chce řídit kraj podobně jako například Silnice LK.

Důvodem pro změnu hejtmanových postojů i názorů dalších zastupitelů je stále více se stupňující agresivní politika od největšího dopravce zajišťující dopravu pro Liberecký kraj, společnost BusLine. Půta byl přitom dlouhé roky zastáncem outsourcingu autobusové dopravy, dlouho odmítal kritiku, například od našeho Krajského protikorupčního pracoviště (KPKP), které se autobusovou dopravou a s ní spjatými veřejnými zakázkami dlouhodobě zabývá.

Půta dle svých slov nadále odmítá čelit výhružkám a vydírání, které se mu od soukromých dopravců v čele s BusLine dostává. Narážel tak na dopisy, které zástupci této společnosti rozesílali jednotlivým zastupitelům i na osobní jednání, které s nimi absolvoval. Podle vlastních Půtových slov kraj už nechce být v roli oškubávané ovečky, která je zahnaná do klece.

„Neobhajitelným cenám nemůžeme ustupovat. Naším cílem je zajištění autobusové dopravy za udržitelnou cenu a doufám, že takový zájem mají i dopravci. Jsme připraveni na jednání se všemi, musí být ale korektní a věcné. Dosavadní průběh veřejných zakázek mě utvrdil v tom, že pro budoucnost bude jistější a pro občany kraje stabilnější, když bude mít kraj svého vlastního dopravce,“ sdělil hejtman Martin Půta.

Narážel tak na skutečnost, že BusLine nyní jezdí v největší části Libereckého kraje (Východ) za téměř 35 korun za kilometr, další dopravci ale jezdí za necelých 31 či dokonce ani ne 27 korun. Rozdíly jsou pak v řádech desítek milionů. Na tyto skutečnosti ovšem i naše KPKP upozorňuje roky, stejně tak na podezřelé věci během veřejných zakázek či odvolávání se u ÚOHS.

Hejtman Půta ale musel čelit opozici i z vlastních řad. Proti jeho návrhu a za postupem vyhovující stávajícím dopravcům v čele s BusLine stojí dlouhodobě i náměstek Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj), se kterým se kvůli tomu již v nedávné minulosti dostal do sporu i hejtman. Ten si sice po loňských volbách pod sebe stáhl obor dopravy, ale na zastupitelstvu proti záměru zřídit vlastního krajského dopravce vystoupil jeho předchůdce a rovněž kolega ze Starostů Vladimír Mastník.

Na to ale jak je přímo Vladimír Mastník, ale i celá další plejáda politiků v úzkém spojení s BusLine jsme jako KPKP rovněž ukazovali v minulosti. Na to, že se stal BusLine silnější a agresivnější díky právě vazbám s politiky a podezřelým veřejným zakázkám, upozornil hejtmana Jaromír Baxa ze Změny pro Liberecký kraj, když mu kontroval, že tato skutečnost může za současnou situaci a nikoliv pouze vládní rozhodnutí o navýšení plateb řidičů z rozpočtů kraje, jak dnes tvrdí hejtman.

Ve Změně našel dnes hejtman přímé spojence, ač v minulosti proti sobě častokrát stáli. Jan Korytář i Josef Šedlbauer poukázali na situaci v samotném Liberci, kde díky smlouvám z dob ODS má zdejší dopravní podnik značně ztíženou pozici a musel čelit, dle jejich názoru, vydírání jako je tomu dnes na kraji.

Kritizovali jsme kroky, které v dopravních zakázkách vedení kraje dělalo v posledních letech. Teď už je jasné, že oprávněně. Odkup jedné firmy a zřízení vnitřního dopravce ovšem podporujeme. Dobrou zprávou je, že se vedení kraje nebo aspoň jeho část, dokázala poučit,“ říká za zastupitele Změny pro Liberecký kraj Josef Šedlbauer.

Na to, že je vlastní dopravce tou správnou cestou pro klidné zajištění autobusové dopravy v kraji i spravedlivé odměňování práce řidičů, kdy je jasné, kam přímo veřejná podpora jde, upozorňuje i liberecký náměstek a krajský zastupitel za Změnu Jan Korytář. „Menšinový podíl v ČSAD má i město Liberec, zhruba 7 %. Vstup kraje vítáme, vznikne tak další dopravce v plně veřejném vlastnictví. To otevírá prostor i pro budoucí spolupráci mezi DPMLJ a ČSAD například v oblasti společných nákupů a s tím spojených úspor,“ uzavřel Korytář.

 

 

 

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;