Někdejší český fotbalový boss a vlivná politická i podnikatelská figura nejen našeho regionu, Miroslav Pelta, rezignoval na pozici předsedy dozorčí rady Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Pelta ve funkci působil po fúzi dopravních podniků z obou měst, která byla vytvořena proto, aby i v Liberci z velké části ovládla veřejnou dopravu kontroverzní společnost Busline.

Miroslav Pelta složení funkce v dopravním podniku nechtěl nijak komentovat. Evidentně ale souvisí s jeho aktuálním obviněním v korupční kauze ohledně rozdělování sportovních dotací, kde je hlavním aktérem.

 Detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu zatkli Miroslava Peltu 3. května. Podle dosud známých informací jsou přesvědčeni, že měl pod kontrolou celý chod dotačního řízení na ministerstvu. Jednalo se zhruba o půl miliardu dotací. Kvůli projektům sice měly zasedat hodnotící komise, ale vše mělo proběhnout jen na oko. Ve skutečnosti o výsledcích bylo rozhodnuto dopředu, jak si přál Miroslav Pelta.

Tyto takzvané investiční dotace jsou směřovány jednotlivý sportovním organizacím. Pelta měl, dle detektivů, rozhodovat, která a kdo kolik dostane podle svého nebo zájmu třetích osob. Jedním z momentů jeho rozhodování například bylo, aby byl opětovně zvolen do funkce předsedy FAČR nebo aby získal výhody a sponzory pro svůj fotbalový klub FK Jablonec nad Nisou.

Pelta se stal členem orgánů DPMLJ po fúzi obou dopravních podniků měst Liberce a Jbalonce nad Nisou, která proběhla před volbami v roce 2010. Menšinový vlastník, jablonecký dopravní podnik, přitom má ve společné firmě absolutní minimum, zhruba pouhé jedno procento.

Podle kritiků nastala tato fúze zcela záměrně, aby i liberecký dopravní podnik ovládla společnost Busline, která pro Jablonec nad Nisou zajišťuje městskou hromadnou dopravu ze 100%. A skutečně. Po fúzi získal Busline i v Liberci smlouvu na provoz zhruba 40% autobusových linek an deset let, a to zcela bez výběrového řízení. Manažeři Busline se zároveň ihned přesunuli do vedení dopravního podniku.

Tato smlouva je kritizována jako velice nevýhodná pro Liberec, potvrdil to i audit, který nechalo udělat nové vedení města vzešlé z voleb v roce 2014. Busline má velice širokou síť kontaktů mezi politiky.

Zároveň je klíčovým sponzorem Peltova fotbalového klubu FK Jablonec nad Nisou i libereckých hokejových Bílých tygrů, které patří majitelům známé společnosti Syner, kteří mají, tak jako Pelta dlouhé prsty do místní politiky. I ostatní firmy, které skrze dopravní podnik získávají veřejné zakázky se v nedávné minulosti stávaly sponzory Peltova klubu nebo Bílých tygrů, jako například pražská společnost Pragoimex, která získala tendr na dodávku tramvají.

 

 

 

 

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;