Někdejší český fotbalový boss a vlivná politická i podnikatelská figura nejen našeho regionu, Miroslav Pelta, rezignoval na pozici předsedy dozorčí rady Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Pelta ve funkci působil po fúzi dopravních podniků z obou měst, která byla vytvořena proto, aby i v Liberci z velké části ovládla veřejnou dopravu kontroverzní společnost Busline.

Miroslav Pelta složení funkce v dopravním podniku nechtěl nijak komentovat. Evidentně ale souvisí s jeho aktuálním obviněním v korupční kauze ohledně rozdělování sportovních dotací, kde je hlavním aktérem.

 Detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu zatkli Miroslava Peltu 3. května. Podle dosud známých informací jsou přesvědčeni, že měl pod kontrolou celý chod dotačního řízení na ministerstvu. Jednalo se zhruba o půl miliardu dotací. Kvůli projektům sice měly zasedat hodnotící komise, ale vše mělo proběhnout jen na oko. Ve skutečnosti o výsledcích bylo rozhodnuto dopředu, jak si přál Miroslav Pelta.

Tyto takzvané investiční dotace jsou směřovány jednotlivý sportovním organizacím. Pelta měl, dle detektivů, rozhodovat, která a kdo kolik dostane podle svého nebo zájmu třetích osob. Jedním z momentů jeho rozhodování například bylo, aby byl opětovně zvolen do funkce předsedy FAČR nebo aby získal výhody a sponzory pro svůj fotbalový klub FK Jablonec nad Nisou.

Pelta se stal členem orgánů DPMLJ po fúzi obou dopravních podniků měst Liberce a Jbalonce nad Nisou, která proběhla před volbami v roce 2010. Menšinový vlastník, jablonecký dopravní podnik, přitom má ve společné firmě absolutní minimum, zhruba pouhé jedno procento.

Podle kritiků nastala tato fúze zcela záměrně, aby i liberecký dopravní podnik ovládla společnost Busline, která pro Jablonec nad Nisou zajišťuje městskou hromadnou dopravu ze 100%. A skutečně. Po fúzi získal Busline i v Liberci smlouvu na provoz zhruba 40% autobusových linek an deset let, a to zcela bez výběrového řízení. Manažeři Busline se zároveň ihned přesunuli do vedení dopravního podniku.

Tato smlouva je kritizována jako velice nevýhodná pro Liberec, potvrdil to i audit, který nechalo udělat nové vedení města vzešlé z voleb v roce 2014. Busline má velice širokou síť kontaktů mezi politiky.

Zároveň je klíčovým sponzorem Peltova fotbalového klubu FK Jablonec nad Nisou i libereckých hokejových Bílých tygrů, které patří majitelům známé společnosti Syner, kteří mají, tak jako Pelta dlouhé prsty do místní politiky. I ostatní firmy, které skrze dopravní podnik získávají veřejné zakázky se v nedávné minulosti stávaly sponzory Peltova klubu nebo Bílých tygrů, jako například pražská společnost Pragoimex, která získala tendr na dodávku tramvají.

 

 

 

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;