Týden pod Ještědem: politici soudci, problémy TSML i parkoviště, kam se podíváš

Liberec bude mít další raritu. Místní radní a lídr zdejší ODS Petr Židek se stane členem soudních senátů. Těžko se dá ohlédnout od jeho kariérní minulosti, kde možná jen zásah jeho stranického kolegy a tehdejšího ministra Ivana Íčka Langera způsobil, že ostudný projekt „modernizace policejních služeben“ nedostal před soud a možná i dál.

Taková ale byla doba a pořád trvá. Petr Židek je de iure bezúhonný a funkci může zastávat. O to nejde. Kdyby byl zvolen do funkce politik, který nedělá nic jiného, že pomáhá sirotkům a ne podnikatelům v hazardu původem z Balkánu, bylo by to také špatně.

Politicky činnému a aktivnímu člověku prostě soudní moc do rukou nepatří. Celé 20. století náš učí, proč je to špatně a kam se to může zvrtnout. Nehledě na to, že zrovna nový přísedící z ODS i jeho koaliční kolegové ze Starostů a ANO, jsou ze stran, které nejvíce křičí slovo „kampaň“, když se někdo z jejich soudruhů ocitne ve vyšetřování potažmo před soudem. Podobnými kroky ale politické ovlivňování soudů jen podtrhují.

Temné vichry cloumají libereckými technickými službami. Ať se jejich představení z řad libereckých politiků snaží sebevíce, kritické hodnocení auditorů i to, jak kvůli němu odstupují členové dozorčí rady napříč politickými stranami, je dost vypovídající. Členové dozorčí rady totiž ručí svým osobním majetkem a evidentně jim stav TSML nedává moc osobní jistoty.

Zajímavá je také hysterie, která se kvůli zveřejnění kontrolní zprávy rozpoutala. Více než co jiného to vypadá, že auditoři někomu pořádně šlápli na kuří oko. Pamatujete před pár lety v dopravním podniku? Jak tehdejší předseda představenstva ze Změny Josef Šedlbauer také nechal zpracovat audit, který detailně popsal, co se tam děje?

Kolik špíny a urážek si musel zastupitel Šedlbauer vyslechnout, jak byl Starosty, ODS a Ano odvolán ze své funkce, jak byly závěry auditu bagatelizovány? Jenomže pak přišel zátah policie, který vše do písmene potvrdil a liberecký dopravní podnik si líže rány do teď. Ta analogie s TSML je až příliš podobná…

Liberec je město aut. Autům se dává přednost před vším, co jim překáží, zejména před lidmi. Ať se současná koalice snaží v placených médiích prezentovat, jak jí jde o omezení aut v centru, její činy mluví naprosto jinou řečí. Parkoviště, kam se podíváš, více aut do centra, na sídliště, městská policie problémy s černým parkováním neřeší… Jelikož si ale Starostové umí schválit miliony z veřejných rozpočtů na svoje PR, ještě o tom, jak se Liberec snaží vytlačit auta z centra, uslyšíme.

 

 

 

Přidat komentář (0 Komentářů)
Martin Půta

Je to na české politické scéně již téměř pravidlo. Při přechodu z opozice do vlád se některým politikům přihodí zvláštní věc.

Zatímco do té doby byli často vstřícní, komunikativní a sami mnohé praktiky a chování těch, které chtěli vystřídat, kritizovali, poté, co získají moc, se rychle začnou chovat podobně. Arogantně, útočně, s pocitem vlastní důležitosti.

 

Liberecký kraj má dlouhodobý problém se čtyřmiliardovou zakázkou na dopravní obslužnost. Je v ní dost nejasností  a  podezřelých skutečností. Kritika je v tomto případě více než na místě, i když do určité míry narušuje obraz krajské vlády, který má zářit těmi nejtransparentnějšími barvami. Hejtman Martin Půta místo toho, aby přiznal pochybení (jak jiné často vyzývá) a snažil se věcně argumentovat, se čím dál častěji uchyluje k emotivně zabarveným vyjádřením na adresu svých kritiků, hraničícím až s urážkami.

Není to tak dlouho, co Krajské protikorupční pracoviště (KPKP) vydalo obsáhlé stanovisko ke strategické čtyřmiliardové zakázce na dopravní obslužnost v Libereckém kraji na příštích deset let. Namísto věcné argumentace či dokonce snad přizvání KPKP k diskusí nad  vzniklým problémem, přišlo od vedení Libereckého kraje, přesněji přímo  z  úst hejtmana Martina Půty, osočení, že KPKP je tajná policie a podobně.

Nepovedené mediální kroky hejtmanovy

Hejtmanovo chování ve věci dopravní zakázky je nesrozumitelné, podobně, jako tomu bylo  v souvislosti s jeho snahou přidělit společnosti GEPO mimořádnou dotační splátku 20 milionů korun, a to jen několik týdnů před tím, než v této dotační akci zasahovala protikorupční policie. V návaznosti na naše stanovisko hejtman Půta nejprve hlasitě avizoval, že celou dopravní zakázku navrhne zrušit, aby již po pár dnech byla celá situace zcela opačná a rada vzala zpět do hry další dopravce, tedy napravila jedno z pochybení, které jsme kritizovali.

Stejně tak hejtmanovo neméně hlasité přeposlání stanoviska KPKP vrchní státní zástupkyni Lence Bradáčové samo vrchní státní zastupitelství vrátilo a postoupilo zpět do Liberce. I zde se tak ukázalo, že tento hejtmanův krok měl jen využít dobrého jména vrchní státní zástupkyně. Pokud by svou starost o miliardový tendr myslel upřímně, obrátil by se již v minulosti přímo na státní zastupitelství v Liberci, o tom, že by měl snahu se sejít i s lidmi z KPKP, ani nemluvě.

Není důležité co, ale kdo to říká

Po těchto nepříliš vydařených krocích ale u Martina Půty bohužel nenastala sebereflexe, spíše naopak. Na facebooku obvinil  zaměstnance KPKP a autora těchto řádků, že je „placený lhář“, když ten zmínil naprosto doložitelnou skutečnost, že člen Starostů pro Liberecký kraj (SLK) František Chlouba, sedí v dozorčí radě klíčového krajského dopravce Busline a zároveň je člen dopravního výboru kraje a může tak jasně ovlivňovat zakázku a rozhodně to nepřispívá k dobrému jménu  SLK.

Pan hejtman má na svůj názor určitě nárok.  Ale stejně jako v jiných případech, i tady si nelze nevšimnout čím dál častějšího rozporu mezi slovy a činy hejtmana Půty, resp. dvojího metru, který hejtman používá.  Minulý týden proběhl na facebooových novinách Liberecká drbna on-line rozhovor právě s Martinem Půtou. Ten zde dostal otázku na spolupráci s Transparency International. Hejtman zde uvedl, že se před několika dny účastnil semináře Transparency International a že tuto organizaci „vnímá jako důležitého partnera, který naší práci umí nastavovat zrcadlo.“

Je dobře, že hejtman Transparency International tak vnímá. Jak to ale jde dohromady s tím,  co Transaprency International uvedla loni před rokem k dopravní zakázce na kraji,  tedy, že v dopravním výboru kraje, který se coby poradní orgán podílí na tvorbě podmínek této zakázky, sedí lidé z největší dodavatelské firmy (zmíněný František Chlouba a dnes bývalý jednatel Busline Jiří Vařil)?

Programový ředitel Transparency International pro Mladou frontu dnes loni v červenci jasně uvedl: "Jde o naprosto zřejmý střet zájmů." a "Kauzu sledujeme a chceme v ní být slyšet."

Dvojí metr

Když KPKP říká, že je nepřijatelné, aby se člen SLK a zástupce firmy BusLine v rámci dopravního výboru účastnil jednání o zakázce, o níž má enormní zájem firma Busline, pak je podle hejtmana „tajná policie“ a jeho zaměstnanec „lhář, lhář a placený lhář“.

Když Transparency International říká, že je nepřijatelné, aby se člen SLK a zástupce firmy BusLine v rámci dopravního výboru účastnil jednání o zakázce, o níž má enormní zájem firma Busline, pak je podle hejtmana  „důležitý partner, který naší práci umí nastavovat zrcadlo.“

Zdá se tak, že se Martinu Půtovi stalo to, co spoustě politikům před ním, kteří najednou získají velkou moc a s ní i pocit vlastní důležitosti a bohužel asi nemá vedle sebe nikoho, kdo by mu byl schopen nastavit zrcadlo a přimět ho k nějaké sebereflexi. Je hezké chválit neziskové organizace, ale stejně tak je důležité neútočit na ně ihned, když si dovolí něco či někoho kritizovat. Je pěkné všude hovořit o tom, jak jsme transparentní, ukazovat grafy, vydávat tiskové zprávy. Ale důležitější je, se tak chovat.

Není totiž těžké být nad věcí, když všechno vychází nebo chybují a kritizují se ti druzí, skutečný charakter i pevnost postojů se však ukazují vždy až v krizových situacích.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;